Actuele eindtermen
Eigen kaft voor opleiders
Binnen 48 uur verzonden
  • Actuele eindtermen
  • Eigen kaft voor opleiders
  • Binnen 48 uur verzonden

Waarom interactief leren bij e-learning echt werkt!

De hoeveelheid van de stof, de complexiteit van de stof en de kloof tussen praktijk en theorie kan overweldigend zijn. Daarbij schieten traditionele lesmethoden vaak tekort. Lees in deze blog hoe interactief leren deze kloof kan dichten.

Het streven naar een certificaat op het gebied van veilig werken lijkt voor sommigen een eindeloze oceaan die doorkruist moet worden. Het is vaak wél noodzakelijk door het toenemende bewustzijn van veiligheids- en gezondheidsrisico's op de werkplek. De noodzaak om ongevallen, incidenten en mogelijke juridische gevolgen te voorkomen, drijft de vraag naar certificering omhoog. Toch kan het proces uitdagend zijn voor de praktisch ingestelde professional! De hoeveelheid van de stof, de complexiteit van de stof en de kloof tussen praktijk en theorie kan overweldigend zijn. Daarbij schieten traditionele lesmethoden vaak tekort. Het gevolg is dat certificering soms meer als een verplichting wordt gezien dan als een waardevolle investering in professionele groei.

Een certificaat is nog geen wijsheid

De jacht op het certificaat kan leiden tot oppervlakkige kennis, waarbij cursisten alleen leren voor het examen zonder de materie echt te doorgronden. Dit creëert een kloof tussen 'compliancy' - het voldoen aan de norm - en 'competentie' - daadwerkelijk bekwaam zijn in veilig werken. Het resultaat? Een verwaterde veiligheidscultuur waarin veiligheid gereduceerd wordt tot een check box in plaats van een levend onderdeel van de dagelijkse werkpraktijk. In noodsituaties kan dit leiden tot inadequate acties, ondanks een behaald certificaat.

Waarom interactief leren wel werkt

Interactief leren staat voorop in de strijd tegen deze uitdagingen. Het gaat niet om simpelweg zitten en luisteren; het gaat om actie. Stel je voor dat je niet alleen naar de informatie kijkt, maar er deel van uitmaakt. Studies tonen aan dat maar liefst 66% van de cursisten meer tijd besteedt aan e-learning als ze er direct mee kunnen spelen. Denk aan quizzen, real-life scenario’s, interactieve video's en mogelijkheden om zelf de e-learning reis te sturen. Dat is pas echt leren!

Een ander essentieel aspect van interactief leren is onmiddellijke feedback. Fouten maken is menselijk, maar direct leren van die fouten is de sleutel tot verbetering. E-learning die je on the spot laat weten hoe je ervoor staat, helpt je sneller en dieper te leren en zorgt voor een positieve vibe.

 En laten we de fun-factor niet vergeten! Goede e-learning modules met motiverende gamificatie-elementen en een variatie in leeractiviteiten maken het leerproces niet alleen leerzaam, maar ook leuk. Ze voldoen aan diverse leerbehoeften en stijlen en zorgen dat verveling geen kans krijgt. Dit is wat zelfsturende cursisten nodig hebben om gemotiveerd en betrokken te blijven.

Kort gezegd, deze manier van leren gaat niet alleen over slagen voor een toets. Het gaat over de ontwikkeling van wezenlijke vaardigheden en zelfvertrouwen wat fundamenteel bijdraagt aan een veiligere werkomgeving.

Practice what you preach

Bij hetveiligheidsboek.nl geloven we heilig in de kracht van interactief leren. Vandaar dat we met ons softwareontwikkelbureau aan de slag zijn om onze e-learning modules te verrijken met interactieve elementen zoals quizzen, real-life scenario’s, interactieve video's, onmiddellijke feedback, gamificatie en mogelijkheden om het verloop van de e-learning zelf te sturen. Deze vernieuwingen zullen later dit jaar zichtbaar worden. 

We nodigen iedereen uit om onze voortgang te volgen via onze socials en mee te denken over hoe we veiligheid naar een hoger plan kunnen tillen. Sluit je bij ons aan in deze missie en help mee een cultuur van veiligheid en bekwaamheid te cultiveren die verder reikt dan het certificaat. Jouw input is waardevol - samen maken we het verschil! 

Volg ons, draag bij en zie hoe interactief leren de norm wordt bij hetveiligheidsboek.nl.