1. Bedenk waarom jij anders bent dan je concurrent
Het speelveld van opleiders in BHV, VCA of EHBO is groot. Vraag jezelf eens af: waarom zouden cursisten voor jouw opleiding kiezen? Wat maakt jou als opleider uniek? Misschien bied je meer persoonlijke begeleiding, gebruik je de nieuwste leermethoden of ben je gespecialiseerd in bepaalde sectoren zoals de bouw of zorg. Het is belangrijk dat je jouw unieke punten duidelijk communiceert naar je potentiële cursisten. Bijvoorbeeld op je website of tijdens een verkoopgesprek. Vaak kiezen cursisten namelijk voor een opleider die hen het meeste vertrouwen geeft en het beste aansluit bij hun specifieke behoeften.
Denk ook aan de lesmaterialen die je gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld de e-learnings van hetveiligheidsboek.nl? Dit materiaal is speciaal ontwikkeld voor VCA, BHV en EHBO-trainingen en staat bekend om zijn hoge kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Ook door te werken met de beste materialen, kun je je onderscheiden van je concurrenten en laten zien dat je alleen het beste biedt aan je cursisten.
2. Gebruik je huisstijl consequent op allerlei dragers
Je huisstijl maakt jou als opleider herkenbaar en straalt daarnaast een stukje professionaliteit uit als deze consequent wordt toegepast. Denk aan je logo, kleuren, lettertypes en tone of voice. Gebruik je deze al op alle mogelijke ‘dragers’? Dat betekent niet alleen op je website, maar ook op je social media, in je e-mails, op je lesmateriaal en zelfs in je opleidingsruimte.
Heb je bijvoorbeeld weleens overwogen om je boeken in dezelfde stijl als je website aan te bieden? Bij hetveiligheidsboek.nl bieden we je de mogelijkheid om de kaften van je theorieboeken te personaliseren, zodat je lesmateriaal naadloos aansluit bij je merkidentiteit. Dit zorgt voor een consistente ervaring voor je cursisten, wat uiteindelijk bijdraagt aan een sterker merk.
3. Deel je kennis en ervaring voor een groter bereik
Je hebt een schat aan kennis en ervaring in huis: zonde om dit niet buiten je leslokaal te delen! Of het nu op je website, in een blog of op LinkedIn is, het delen van waardevolle tips, verhalen en inzichten kan je zichtbaarheid enorm vergroten.
Bijvoorbeeld, schrijf eens over de nieuwste trends in veiligheidsopleidingen, of deel succesverhalen van bedrijven die door jouw trainingen beter presteren. Mensen waarderen waardevolle informatie en door je kennis te delen, positioneer je jezelf als een expert in jouw vakgebied. Dit trekt niet alleen nieuwe cursisten aan, maar versterkt ook de relatie met je huidige klanten.
—
Door deze drie marketingtips toe te passen, zet je je opleidingscentrum in de spotlight en trek je dit seizoen hopelijk nog meer cursisten aan. Veel succes!